Kiertotalouden oppimisympäristöt
”Kiertotalouden oppimisympäristöt ovat joustavia fyysisiä tai virtuaalisia ympäristöjä, joissa opiskelijat työskentelevät suunnitelmallisesti ja monialaisesti aitojen ja pedagogisesti mielekkäiden, kiertotalouteen keskittyvien toimeksiantojen parissa. Opetuksen suunnittelun ja pedagogisen kehittämisen näkökulmasta oppimisympäristöjen avulla pystytään lisäämään yksittäisen opiskelijan opintopolkuvaihtoehtoja, joilla on suuri opiskelumotivaatiota ja opintojen merkittävyyden tuntua tukeva vaikutus.
Oppimisympäristöjen syötteinä toimivat toimeksiannot tulevat suoraan mm. alueellisilta yhteistyökumppaneilta (yritykset, organisaatiot, kunnat) tai TKI-hankkeilta. Oppimisympäristöt ovat mekanismi, jolla opetusta ohjataan työelämälähtöisempään suuntaan ja suoritustapoihin tuodaan enemmän vaihtoehtoja ja joustoa. Oppimisympäristöissä yhdistyvät hyvin luontevalla tavalla kaikki ammattikorkeakoulujen perustehtävät –opetus, TKI ja aluekehitys – siten, että kaikilla toimijoilla on mahdollisuus entistä monipuolisemmin osallistua ammattikorkeakoulujen toimintaan.” (Lehto, A. 2016)
Julkaisuja aiheesta:
- UAS Journal 2016
- Opinnäytetyö, Virta 2017
- Opinnäytetyö, Ahopelto 2018
Alle on koottu kuvaukset KiertotalousAMK-hankkeessa mukana olevista oppimisympäristöistä teemoittain ryhmiteltyinä.